Уроки шахів – як обов’язковий шкільний предмет

Низка громадських організацій звернулись до Міністерства освіти із проханням ввести у шкільну програму уроки шахів. Наразі у якості експеримнту. Так, навчання мало б тривати лише один урок на тиждень. Досвід спочатку втілить Київ, де є і відповідні кадри, й інструменти для навчання. Очікують, що почнеться викладання шахів у прийдешньому навчальному році.

«Окрім логічного, шахи формують стратегічне мислення, усвідомлення причинно-наслідкових зв’язків, які потрібні дитині для успішного самовизначення в житті. Це допоможе нашим дітям у подальшому усвідомити свій вільний вибір для ефективного уп­равління власним життєвим шляхом. Зрештою це буде сприяти побудові сильної держави вільних громадян», – написали на підтримку ініціативи низка громадських організацій, у тому числі й федерація шахів Києва.

Фінансові затрати для організації навчання шахів у школі незначні. Фактично, вони складають комплекти шахів для одного класу та шахову демонстраційну дошку – це приблизно 15 тисяч гривень.

Успішним є світовий досвід підтримки шахів як напрямку державної освітньої політики. Серед цих країн є держави – світові лідери (Німеччина, США), а також держави, що швидко розвиваються (Туреччина, Вірменія). Зокрема, Вірменія у 2011 році ввела шахи як обов’язковий урок у початковій школі.

Майстер спорту із шахів Олександр Мельниченко, який викладає гру в дитячих гуртках у Луцьку, ініціативу називає цікавою. Утім про результати експерименту поки що не наважується говорити.

«Шахи – це гра, яка підходить навіть для найменших школярів. У мене є два учні 2011 року народження. А загалом вивчати фігури можна вже з трирічного віку. Інша річ, що є діти, які займаються у гуртку, втім грають не дуже добре. А є такі, що займаються рідко, а ось гра виходить відмінна», – пояснює тренер.

Кандидат психологічних наук, доцент кафедри загальної та соціальної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки Антоніна Мітлош розповідає про користь від таких уроків та про їхню практичну цінність: «Сьогодні суттєво зріс інтерес до можливостей використання інтелектуальних ігор у навчальному процесі в школі. Науковці вважають, що застосування шахів у молодших класах сприятиме формуванню інтелектуальної самостійності дитини, а також більш плавному переходу від ігрової діяльності до навчальної.

Сутність інтелектуальних ігор полягає у переборюванні інтелектуальних труднощів, яке поєднується із емоційним задоволенням. Діти вчаться міркувати, планувати, зважувати суттєві особливості ситуації, бути рішучими, але разом з тим і обережними».

«Втім сучасні психолого-педагогічні дослідження не зафіксували тісного взаємозв’язку між успішністю навчання в школі та інтелектуально-ігровими досягненнями. Проте доведено, що розумові дії, які сформовані під час гри у шахи, дозволяють дітям розв’язувати й інші навчальні завдання», – додає Антоніна Мітлош.

Нагадаємо, у Львові обласна шахова федерація ще минулоріч запровадила шахові гуртки при школах міста. Нині у планах – зацікавити шахами дошкільнят Львівщини. Для цього шахову секції, ймовірно, запроваджуватимуть при дитсадках.

джерело: www.volynnews.com